• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
784
Mottagna reaktioner
335
Poäng
497
ARN är värdelösa när det kommer till just sådant här med återbetalningar. Vill inte bolaget betala ut så finns det väldigt få alternativ till återbetalning om man inte söker sig juridiskt med en stark grund till det.

Även där får man räkna ut om det lönar sig vilket sällan är fallet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

burton

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 Maj 2016
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
Håller med Cranved om ARN. Har ajälv ett beslut från ARN där ett av dom större bolagen rekommenderades att betala 50000kr till mig men det brydde dom sig inte om att göra, tyvärr…
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Själv hade jag inga problem med att få Casumo att ändra ståndpunkt när jag överklagade deras beslut till ARN, det var även casinot själva som tipsade mig om jag inte var nöjd med deras beslut att jag skulle överklaga antingen till ARN eller EUs ODR-plattform.

Under det här året har jag tagit upp i min kamp mot casinona och har läst igenom Spellagen inte bara en gång utan flera gånger, läst alla beslut och rättsliga ställningstaganden på Spelinspektionens hemsida, pratat och argumenterat med Spelinspektionen på telefon och mail och tagit hjälp av ChatGPT för att formulera och strukturera mailen. Kan rekommendera samtliga att ni använder ChatGPT för att få feedback på eventuella återbetalningsmail. Har även diskuterat mycket med en internet-kompis som även han fastnat i missbruksproblematik och är aktiv här på forumet, han driver flera ärenden för sin sak och har fått återbetalt ~50 000SEK hittills.


Här är mina tips, gratis - Sorry Cranved och "Erik" - gäller endast för casinon med svensk licens från och med 2019-01-01:

- Innan du gör något, begär ut din all din data. Den data som är av intresse är följande:
  • Sessionstid: Visar information om dina inloggningar, hur länge du varit inloggad och vid vilka tider du varit inloggad
  • Transaktionshistorik: Både insättningar och uttag. Detta för att se hur mycket du spelat för, vunnit och förlorat, men också när du satte in pengar, tider och datum
  • Bets: Dina satsningar,inte säkert casinot har detta lagrat dock, men fråga efter det. Det visar alla dina satsningar i alla spel du spelat. Ett stort dokument, men kan vara av intresse för att analysera ditt spelbeteende.
- Läs igenom spellagen flera gånger: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/spellag-20181138_sfs-2018-1138
- Läs på mer om och förstå dig på omsorgsplikten: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/spellag-20181138_sfs-2018-1138#K14

  • Omsorgsplikt​

    1 § En licenshavare ska säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten för att skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa dem att minska sitt spelande när det finns anledning till det (omsorgsplikt). I omsorgsplikten ingår att motverka överdrivet spelande genom fortlöpande kontroll av spelbeteende. Licenshavare ska i en handlingsplan redovisa hur omsorgsplikten ska fullgöras.

Ofta får man höra i ett avslag att casinot har "granskat ditt konto och inte sett att vi brustit i vår hantering av dig som kund och kan därför inte bevilja dig en återbetalning", eller liknande rappa-kalja. Det är där din transaktionshistorik, sessionstid och dina "bets" kommer in. Kan du hitta att du varit inloggad under längre perioder, eller loggat in flera gånger på samma dygn, eller loggat in sent på natten/tidigt på morgonen (helst fler än ett enstaka tillfälle) så kan du argumentera för att de har brister i sin omsorgsplikt, eftersom det är ett långtgående konsumentskydd att skydda spelare mot överdrivet spelande. Ett exempel från PDF-en (som jag även hänvisar till samt bifogar i mitt återbetalningsmail)

"Aktiv speltid: Långa spelsessioner kan vara ett tecken på stor upptagenhet av spelet. Om spelandet förekommer flera gånger i veckan kan det vara en indikator på överdrivet spelande. Att beakta är även när på dygnet spelandet sker. Spelande som sker nattetid kan vara ett tecken på riskfyllt spelande. Ett exempel på hur det är möjligt att göra en uppskattning av vad som är rimlig tid att lägga på ett nöjesspelande kan vara att utgå från att många personer sover åtta timmar per dygn, har sysselsättning åtta timmar per dag samt behöver tid för hushållssysslor"

Kan man i sin sessionstid hitta tillfällen då du varit inloggad under många timmar, antingen flera gånger per dygn eller många timmar i sträck, är det bra argument att använda sig av. Då hänvisar du till dessa tider i ditt mail, ta printscreen och bifoga i slutet av ditt mail. Ifrågasätt hur deras hantering av dig som spelare har skett, vilka interna verktyg och riktlinjer de använder sig av.

Likaså gäller bets/insatser, om du vid tillfällen höjer insatsen rejält mot vad du brukar satsa. Spelar du mellan 1-5kr per snurr, för att sedan förlora, sätta in pengar och sedan satsa 10-50kr per snurr istället, är även det ett tecken som kan vara till din fördel i din argumentation för återbetalning.

Kan du med hjälp av din transaktionshistorik visa att du satt in väldigt mycket pengar under en begränsad tid, kan även det bidra till att casinot brustit i sin omsorgsplikt. Dessvärre finns det inga tydliga riktlinjer för vad som är "mycket pengar", eftersom alla har en individuell ekonomi, men Spelinspektionen har via telefon sagt att summor som sticker ut från en "normal lön" bör flaggas hos casinot, men att det inte finns några specifika summor eller krav. Har däremot casinot inte gjort en kontroll av dina inkomster, kan du möjligtvis försöka använda det som argumentation även vid "mindre" summor. I mitt fall har jag argumenterat för att jag under en och samma månad satt in 10 000SEK (5000sek vid två tillfällen) och att det var mycket pengar, ifrågasatte varför casinot inte begärt om någon kontroll av min ekonomi för att säkerställa att jag faktiskt har råd att förlora de här pengarna osv osv.

Att få återbetalning om man gått med vinst kan vara svårt, men inte omöjligt. Casinot har inga skyldigheter att återbetala dig några pengar oavsett om du förlorat eller vunnit, men kan du påvisa brister i omsorgsplikten med hjälp av statistik om din kontoaktivitet, kan de ändå gå med på någon summa av good-will trots att du gått med vinst.
Tips: Begär två summor "I första hand XXX men kan även i andra hand gå med på XXX". Argumentera, påvisa bristerna, hänvisa till lagen, visa att deras brister har påverkat dig och din ekonomi negativt.

Sist, men inte minst, har du under perioden 2019-2021 spelat på ett svenskt casino med Zimpler Faktura eller Siru mobile?

Steg 1: Begär ut alla transaktioner du gjort med Zimpler på faktura under perioden, begär att du vill se tid/datum, summa, vilken "marknad" och referensnummer. Zimpler behöver en bild på ditt ansikte med ett ID-kort innan de skickar några dokument
Steg 2: Begär ut samma för Siru mobile (har du bytt nummer behöver du bifoga bevis på att du ägde ditt gamla nummer)
Steg 3: Snygga till allt i Excel där du specar varje casino var för sig med tid och datum, som du kan lägga som bilaga i ditt mail samt jämför dessa insättningar från Zimpler med den transaktionshistorik du fått från casinot för att tydliggöra dina påståenden

  • Kreditförbud​

    8 § Det är inte tillåtet för en licenshavare eller ett spelombud att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
Ytterligare information: https://www.spelinspektionen.se/lag...orgsplikten-i--14-kap.-1--spellagen-20181138/


"Spelinspektionen anser därför att det inte är förenligt med omsorgsplikten att licenshavare på något sätt bidrar eller uppmuntrar till att spelare tar lån för att upprätthålla sitt spelande. Information eller länkning till företag som enbart erbjuder betalningsalternativ i form av krediter får således inte förekomma på webbplatser där spel om pengar tillhandahålls. Det är inte heller förenligt med omsorgsplikten att möjliggöra faktura som betalningsalternativ eller att erbjuda betalningsalternativ där insättningar görs via mobilen och kostnaden läggs på mobilabonnemangsfakturan, eftersom dessa förfaranden bidrar till spel på kredit."

Jag frågade Spelinspektionen om att det står "enbart" i texten. De menar att de inte kan införa ett totalt förbud eftersom det skulle innebära att tredjepart (betalningsleverantören) inte skulle kunna figurera på den svenska marknaden (eller något åt det hållet).

Med Zimpler får kunden själv välja "Bank eller faktura" (som exempel), alltså erbjuder inte casinot "enbart" faktura som alternativ. Siru Mobile är dock en leverantör som "enbart" erbjuder faktura som betalningssätt och är förbjudet. MEN. Det står även att det inte är förenligt med omsorgsplikten att möjliggöra faktura som betalningsalternativ, vilket är att tolka som att även om Zimpler erbjuder ett annat alternativ, så är det förbjudet enligt 8 § Kreditförbud eftersom casinot har länkat till och möjliggjort för kunden att göra sin insättning på faktura.

Hoppas det kan hjälpa några :)

Csmu.PNG
 

Hopplös7997

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
22 Juli 2021
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Vet ni om det är lagligt att kunna spela på iBet om man är på spelpaus? Eller har de brustit i sitt ansvar?
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Vet ni om det är lagligt att kunna spela på iBet om man är på spelpaus? Eller har de brustit i sitt ansvar?

iBet.com? Verkar inte ha svensk licens, spelar alltså ingen roll om du är anmäld på spelpaus.se dessvärre. Sen om de brustit i sitt ansvar, svårt att säga, men inte på grund av det iallafall.
 

testin

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 April 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
iBet.com? Verkar inte ha svensk licens, spelar alltså ingen roll om du är anmäld på spelpaus.se dessvärre. Sen om de brustit i sitt ansvar, svårt att säga, men inte på grund av det iallafall.
Vad för bolag kan du hjälpa till med?
 

testin

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 April 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
ARN är värdelösa när det kommer till just sådant här med återbetalningar. Vill inte bolaget betala ut så finns det väldigt få alternativ till återbetalning om man inte söker sig juridiskt med en stark grund till det.

Även där får man räkna ut om det lönar sig vilket sällan är fallet.
Vad för bolag anser du är enklast göra med?
 

Kottig

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
6 April 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag har detta mail från Unibet från 11 februari 2019:
Hej ...
Jag kontaktar dig angående ditt spelkonto hos oss som är blockerat.

Vi har nu fått svar av ansvarig avdelning att ditt spelkonto har stängts permanent på grund av vår proaktiva säkerhetsåtgärd gällande ansvarsfullt spelande.

Tyvärr så kommer ditt konto ej kunna återöppnas och du kan då alltså inte spela hos oss längre, får be att beklaga detta.

Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt annars har vi de flesta svaren i vårt nya hjälpcenter!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med Vänlig Hälsning,

Mattias

Unibet Support - Betygsätt vår service här"
Cirka 6 månader senare har jag via bankid kunnat logga in och spela ändå. Har kontaktat Unibet men inte fått någon mer återkoppling än "Det ligger hos blabla avdelning"
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Jag har detta mail från Unibet från 11 februari 2019:
Hej ...
Jag kontaktar dig angående ditt spelkonto hos oss som är blockerat.

Vi har nu fått svar av ansvarig avdelning att ditt spelkonto har stängts permanent på grund av vår proaktiva säkerhetsåtgärd gällande ansvarsfullt spelande.

Tyvärr så kommer ditt konto ej kunna återöppnas och du kan då alltså inte spela hos oss längre, får be att beklaga detta.

Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt annars har vi de flesta svaren i vårt nya hjälpcenter!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med Vänlig Hälsning,

Mattias

Unibet Support - Betygsätt vår service här"
Cirka 6 månader senare har jag via bankid kunnat logga in och spela ändå. Har kontaktat Unibet men inte fått någon mer återkoppling än "Det ligger hos blabla avdelning"
Ja det är ju ett klart misstag från deras sida, sen är ju frågan vad du kontaktat Unibet om. Återbetalning av dina förluster? Det framgår i villkoren att man inte "får öppna nya konton hos dem" men det står oftast endast att man inte får några vinuster utbetalda om så skulle vara fallet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp